Het is te horen op iedere wandelgang. Geruchten over looizuur en of het nu wel of niet in thee zit. De één zweert bij de ingekochte looizuurvrije thee en de ander beweert dat alle thee looizuur bevat. Wij helpen deze geruchten voor eens en voor altijd de wereld uit door te vertellen hoe het nu zit. Daarbij slaan we tannines zeker niet over.

Tannine in thee

 

GEEN LOOIZUUR IN THEE

Je hebt het goed gelezen. Er zit geen looizuur in thee. Althans, niet in elke theesoort (blijf vooral lekker verder lezen!)… Waarom is dit dan zo’n moeilijke kwestie en denken veel mensen dat er wel looizuur in alle theesoorten zit? Vanuit het Nederlands wordt looizuur naar ‘tannic acid’ vertaald. Makkelijk om het te verwarren met tannine, een stofje dat wel in thee zit.

 

WAT HEBBEN TANNINES HIERMEE VAN DOEN?

Nou, dat dus. Thee bevat altijd tannines, ook wel looistoffen. Dit zijn polyfenolen (krachtige antioxidanten) die een stempel drukken op de structuur, de kleur en de smaak van de thee. Voelde je mond een keer droog aan na een slok thee? Een stroef gevoel? Dat zijn de tannines die hun best doen. Ze klampen zich vast aan eiwitten, in dit geval aan het slijmvlies in jouw mondholte. Hierdoor krijg je dat samentrekkende effect.

 

TANNINES VOOR JE GEZONDHEID

Tannines hebben als looistoffen een ontsmettende en ontstekingsremmende werking op jou en je lijf. Zo kunnen ze rust geven aan je maag en darmen. (Let wel op, bij overmatig gebruik zorgt het juist voor een slechte stoelgang.) Plus, door het samentrekkende effect kan het ervoor zorgen dat wondjes sneller herstellen en bloed sneller wordt gestelpt. Niet niks allemaal!

 

WAT KAN IK ZELF DOEN?

Het is altijd fijn om een keuze te hebben. Om een bewuste keuze te maken, heb je meer informatie nodig. Zit je? Komt ie. Zwarte thee bevat meestal veel tannines. Witte en groene thee in mindere mate. De hoeveelheid tannine verschilt dus per thee. Ook kan het afhankelijk zijn van de manier van plukken (vroeg geplukt is meer tannine) en de bodemstructuur van het land. Vervolgens heb je bij het zetten van de thee de teugels in handen. Hoe langer je de thee laat trekken, des te meer tannines zullen er in je theekopje belanden. De eerste minuten gaan de geur- en smaakstoffen en de opwekkende stoffen helemaal los. Daarna komen de polyfenolen pas op gang. De thee op hogere temperatuur bereiden zorgt er eveneens voor dat er meer tannines vrij kunnen komen. Dan kun je melk en citroensap nog als toevoeging uit de hoge hoed toveren. Melk bindt namelijk de looistoffen, zoals de aminozuren dit ook voor de citroensap doen. Dit voorkomt de samentrekkende werking.

 

EN DAN NU DE UITZONDERING…

Groene thee is de uitzondering. Groene thee bevat gallotannine, ook wel looizuur. Het zou helpen bij jouw ‘DNA repair system’ en in het verlengde daarvan met beroertes. Met z’n allen lekker veel gaan drinken dan 😊!

 

DUS…?

Voor veel tannines is jouw go to golden zhenghe kungfu of bvumbwe. Wil je juist rustig aan doen met de tannines, kies dan voor silver needle of white peony. En ga je voor de thee met looizuur, dan zijn sakura sencha en genmaicha één van jouw opties. Verder; mocht je nog iemand horen over looizuur of tannines, dan heb jij nu jouw verhaal klaar staan!